Tømrerelever leverer gabestok og godt håndværk
Der er stadig ledige pladser på flere uddannelser
Vejen til drømmejobbetTømrerelever leverer gabestok og godt håndværk på Koldinghus
Traditionelle håndværksdyder har været helt i fokus, når nogle af HANSENBERGs tømrerelever har bygget bænke og andre fine ting til Koldinghus.
Det er traditionelt værktøj, som eleverne har anvendt i byggeprocessen.
En keglebane med fire sektioner. Otte bænke bygget af kalmarbrædder. Og så lige en god, gammeldags gabestok.
Det er en noget anderledes opgave, som 26 tømrerelever fra Grundforløb 2 i de seneste dage har arbejdet på at løse i slotsgården på Koldinghus. Vel at mærke uden brug af elværktøj.
Onsdag er der deadline, og så skal byggerierne afleveres til Koldinghus, hvor bænkene for eksempel kommer i brug i forbindelse med skolebesøg. Og en af bænkene har Isabella Rasmussen været med til at bygge:
”Bænken er i gammeldags stil, og vi anvender håndsav, høvl og stemmejern, så det bliver så autentisk som muligt. Det tager noget længere tid, end hvis vi havde gang i elværktøjet – og det er også hårdt. Jeg er glad for, at jeg ikke var tømrer dengang, men samtidig er det sjovt at prøve håndværket på den her måde”, fortæller tømrereleven.
Holdkammeraten Nikolaj Brændekilde er enig:
”Det er godt at prøve. Der er mange udfordringer med værktøjet, for det, vi er vant til at bruge, er meget mere moderne. Men vi får lært værktøjet at kende, og samtidig er der noget finesse involveret”, forklarer Nikolaj Brændekilde.
Tømrerelev Isabella Rasmussen er glad for, at hun får mulighed for at prøve sit håndværk af på en anderledes måde.
Får øje på finurlige ting
Faglærer ved HANSENBERG Rasmus Borg Svane Beck peger da også netop på, at eleverne via projektet får et helt nyt blik for træet og det traditionelle håndværk:
”Det er en udfordrende opgave for dem, for vi træder ind i en anden verden. I dag er der reelt ingen tømrere, som arbejder på den her måde, og det gør det jo interessant, for egentlig skal vi ikke så langt tilbage i tiden, før vi håndhøvlede mange flere ting”.
”Eleverne skal have stor opmærksomhed på træet. Hvor er der knaster, og hvor kan jeg save? Den opmærksomhed betyder, at man opdager finurlige ting”, tilføjer Rasmus Borg Svane Beck.
Faglæreren har selv bygget den bænk, som eleverne skal lade sig inspirere af.
Og fremover vil de – sammen med alle andre gæster – altså kunne tage på Koldinghus og nyde synet af deres flotte arbejde.
Faglærer ved HANSENBERG Rasmus Borg Svane Beck guider her tømrerelev Nikolaj Brændekilde.
Under arbejdet med at bygge en gabestok har eleverne udarbejdet en arbejdstegning.
”Bænken er i gammeldags stil, og vi anvender håndsav, høvl og stemmejern, så det bliver så autentisk som muligt. Det tager noget længere tid, end hvis vi havde gang i elværktøjet”, forklarer Isabella Rasmussen.
Pressekontakt
For mere information kontakt
Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen
alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583