Frisøruddannelse fortsætter under hård nedlukning

Frisøruddannelse fortsætter under hård nedlukning

Der tænkes i utraditionelle løsninger, når frisørelever får undervisning i nedlukningsperioden, og frisør Jette Højsager fra Hårrødderne i Kolding har også ekstra fokus på sine elever i denne tid.

Der har her i starten af året været kamp om pladserne i Rachel Eulin Jensens lille lejlighed i Kolding.

Den 23-årige frisørelev har nemlig været i gang med 6. hovedforløb på sin uddannelse. Et forløb, hun normalt ville følge i skolens undervisningslokaler og store frisørsalon. Men COVID-19-situationen gør, at hele skoleperioden har bestået af virtuel undervisning.

”Vi har fået en masse værktøjer med hjem fra skolen. For eksempel forskellige børster og fire øvelseshoveder, der fylder en del i lejligheden. Min kæreste har ikke været så begejstret. Det har været fem lange uger for ham, for han synes, hovederne kigger på ham hele tiden”, fortæller Rachel og griner lidt ved tanken.

For Rachel har det dog været en udfordring at minde sig selv om at holde fri, når øvelseshovederne står i stuen og bare venter på at få sat håret:

”Det har været svært at give slip, for jeg kan jo se mit arbejde hele tiden. Der er altid lidt, der kan rettes på. Det har været et svært forløb, men også et meget, meget lærerigt et af slagsen. Man presser sig selv lidt mere, fordi man ikke lige har en lærer, man kan hive fat i. Vi har ikke haft alle de værktøjer med hjem, som vi normalt har til rådighed på skolen, så stod man og manglede de helt rigtige curlere, var det nødvendigt at tænke alternativt og i nye løsninger”.

Rachel Eulin Jensen tog en HF og et par sabbatår, inden hun gik i gang med frisøruddannelsen. ”Jeg har altid vidst, at jeg gerne ville være frisør, men jeg var ikke tryg ved at tage uddannelsen lige efter 9. klasse. Det er et stort ansvar at klippe andre menneskers hår”, fortæller hun.

Billeder inspirerer alle

Men også HANSENBERGs faglærere har tænkt i alternative løsninger, påpeger Rachel:

”De har været på online, lavet film og indtalt beskeder på Messenger, og det har fungeret super fint. De har været rigtig gode til at sætte deadlines, og det motiverer mig – og jeg får tingene gjort. Vi skulle lægge billeder op af det, vi lavede, så hele holdet kunne se dem og få inspiration. Lærerne gav feedback, som alle også kunne se, og det kom alle til gode. Lærerne har også været dygtige til at veksle mellem praktisk og teoretisk arbejde”.

Frisøreleven roser desuden beslutningen om at fremrykke teoriprøven til dette hovedforløb, selv om den normalt ligger i forbindelse med næste skoleperiode.

”Vi har haft nogle ting i denne skoleperiode, som vi først skulle have haft i den næste – simpelthen, fordi de passede bedre til virtuel undervisning, og det har været en fin løsning”.

Elever finder energi

Kirsten Grosen, som er skolechef ved brancheskolen Vitia på HANSENBERG, har masser af ros til elever, faglærere og mestre, som alle har stået i en helt ekstraordinær situation.

”Det handler om at se mulighederne og kaste fagligheden ind i det. Eleverne har fundet energi til faglig fordybelse, og det kommer ikke af sig selv. Undervisere og mestre motiverer, og der er virkelig nogen, som får noget godt ud af det, selvom det er en træls situation”, siger Kirsten Grosen.

”Jeg kan godt lide at arbejde med elever, for de inspirerer også mig”, siger Jette Højsager, der her står sammen med Rachel Eulin Jensen.

Mester har programmet klar

En af de mestre er Jette Højsager, som er indehaver af Hårrødderne i Kolding. For hende er det helt naturligt at have elever.

Og i en tid, hvor bundesligahår og centimeterlange udgroninger vinder frem over hele landet, fordi frisørsalonerne skal holde lukket, har Jette Højsager fuldt fokus på sine i alt tre elever fra HANSENBERG, der mandag igen var samlet i salonen:

”Nu er de alle tre tilbage fra skolen, og jeg har sådan forberedt mig på, hvad vi kan lave, for jeg synes, det hele er så synd for de unge mennesker. Vi skal gå ture sammen, og hver uge er der sat tid af til coronatests. Jeg har meldt os til flere onlinekurser, så vi skal lave en masse forskelligt, som vi ikke kunne, hvis vi holdt åbent”.

Jette Højsager har også fundet frisurer på nettet, som eleverne skal arbejde med på øvelseshoveder i salonen.

”Hos mig arbejder de både med hverdagshår og festhår. Jeg har fundet en masse inspiration på Pinterest, og så leger vi, at der kommer en kunde ind, som gerne vil have en helt bestemt frisure. Ofte kan man få en frisure til at passe til en kunde, hvis man laver en lille ændring. Det er sådan noget, eleverne skal lære at kunne selv. Jeg kan godt lide at arbejde med elever, for de inspirerer også mig”.

”Selvfølgelig ville vi meget hellere have kunder, men i mangel af dem får eleverne mig 100 procent. Samtidig har jeg under skoleperioden haft tid til at følge med i, hvad de laver. De har sendt mig deres opgaver og billeder, så jeg har fulgt meget mere med, end jeg plejer. Det har jeg nydt, og fremadrettet vil jeg også rigtig gerne have, at mine elever sender billeder fra undervisningen, når de er tilbage på skolen”, siger Jette Højsager.  

Hun har i sin tid som indehaver af Hårrødderne uddannet 17 frisører. Når de tre nuværende elever – deriblandt Rachel Eulin Jensen – er udlært, når hun op på 20 frisører.

Marivan Sarzaly skal snart i gang med 1. hovedforløb på HANSENBERG.

Amalie Schmidt har lige afsluttet 2. hovedforløb på HANSENBERG.

Jette Højsager må ikke have kunder i salonen – og eleverne må heller ikke træne på modeller – så i denne tid trænes der udelukkende på øvelseshoveder. Rachel Eulin Jensen guider her Marivan Sarzaly, mens Amalie Schmidt arbejder i baggrunden.


Pressekontakt

For mere information kontakt

Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen

alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583



Brug for hjælp?

phone

Ring

Tlf. 79 32 01 00

dialog

Chat

signup

Tilmeld dig

Læs mere om tilmelding

Del siden