Alt var timet og tilrettelagt for mediegrafikerne

Bag kulissen under DM i Skills 2023

Der er stadig ledige pladser på flere uddannelser

Vejen til drømmejobbet - 1

Alt var timet og tilrettelagt for mediegrafikerne

Ved DM i Skills 2023 i Fredericia var det HANSENBERG, som stod for mediegrafikernes stand – og et helt nyt koncept ved konkurrencerne

Der var fuld koncentration på mediegrafikernes stand, når deltagerne var i konkurrence.

51.000 besøgende. Så mange gik igennem tælleapparaterne ved DM i Skills 2023 i Fredericia.

Og elever og medarbejdere fra HANSENBERGs mediegrafikeruddannelse og IT-afdeling kan se tilbage på nogle helt forrygende dage på netop mediegrafikernes uddannelsesstand i MesseC.

For rigtig mange af de besøgende var forbi standen, hvor de havde mulighed for – helt bogstaveligt – at få fingrene i faget, mens konkurrencedeltagere fra hele landet kæmpede om at blive landets bedste mediegrafikerelev.   

I år var det HANSENBERG, som stod for DM-konkurrencens rammer, aktiviteter på standen samt IT-support. Og det er en meget tilfreds faglærer – og primus motor på det store setup – Brian Dupont, som nu kan gøre status:

”Vi har arbejdet med, hvordan vi kunne få gæsterne til at mærke mediegrafikerfaget, og det har virkelig været en succes. Der har aldrig været så mange besøgende på standen, og det er qua den opgave, vi har haft klar til dem”.

 Johnny Pedersen, en af eleverne fra skoleoplæringen på Hansenberg var med til guide gæsterne på mediegrafikernes stand under DM i Skills..

Det var elever fra skoleoplæringen på HANSENBERG, der var med til guide gæsterne gennem hele proceduren på mediegrafikernes stand, og Johnny Pedersen var en af dem.

Elever hjalp til

Opgaven, som Brian Dupont beskriver, gik i sin enkelthed ud på, at de besøgende – heraf rigtig mange skoleelever – prøvede kræfter med flere facetter af faget:

De fik adgang til en app, hvor der var lagt et billede ind, som de så skulle lægge stickerdesigns ind på. Herefter blev billedet printet ud – og så kunne ”producenten” selv skære et bæger ud, som herefter blev fyldt op med gratis popcorn.

Det var elever fra skoleoplæringen på HANSENBERG, der var med til guide gæsterne gennem hele proceduren, og Johnny Pedersen var en af dem:

”Jeg får en masse ud af at vise, hvad mediegrafikeruddannelsen går ud på. Og jeg gentager mange ting flere gange, hvilket gør det nemmere for mig at huske de forskellige procedurer”, fortalte han under DM i Skills.

Ved DM i Skills kunne gæsterne designe deres eget popcornbæger på mediegrafikerstanden - og få det fyldt op.

Når gæsterne havde løst opgaven på mediegrafikernes stand, fulgte der popcorn med – og det var populært.

Virksomheder er med

Tilbage til Brian Dupont. At det lige er ham, der har stået med det forkromede overblik, er ingen tilfældighed. Han har i flere år trænet HANSENBERGs deltagere forud for konkurrencerne, og han har desuden mange års erfaring som dommer ved både DM i Skills og WorldSkills.

”Så jeg har prøvet det nogle gange, og i år besluttede vi os for at prøve noget helt nyt i forhold til selve konkurrencen. Derfor er det en række virksomheder, der har udformet opgaverne – selvfølgelig inden for nogle bestemte retningslinjer”, siger Brian Dupont.

Tidligere år har en af de deltagende skoler udformet opgaverne, som mediegrafikereleverne skulle løse ved DM i Skills. Det var så op til faglærerne fra samtlige skoler at fungere som dommere.

Det kan være noget af en balancegang, når man som faglærer har en af sine egne elever med i konkurrencen – en elev, som man ganske naturligt gerne vil bakke op mellem opgaverne.

I år har det så i stedet været tre lokale virksomheder – LEGO, DK Company og Trademark Textiles – som henholdsvis torsdag, fredag og lørdag mødte op med opgaver, materiale og dommere.

En løsning, der har gjort, at faglærerne fra de deltagende erhvervsskoler kunne bruge tiden på at støtte eleverne, netværke med kolleger – og i det hele taget møde hinanden med et smil på læben.

 

Brian Dupont, faglærer på HANSENBERG og primus motor for mediegrafikernes stand og konkurrence under DM i Skills.

”I år besluttede vi os for at prøve noget helt nyt i forhold til selve konkurrencen. Derfor er det en række virksomheder, der har udformet opgaverne – selvfølgelig inden for nogle bestemte retningslinjer”, siger Brian Dupont, der er faglærer på HANSENBERG og primus motor for mediegrafikernes stand og konkurrence.

Godt samarbejde med skolen

Og konceptet er også faldet i rigtig god jord hos virksomhederne, der har leveret opgaverne, som blandt andet omhandlede design af logo, brochuremateriale og produktion af både emballage og brandfilm.

”Vi har samarbejdet med HANSENBERG i ti år, og vi har typisk to elever fra skolen ad gangen. Og vi sagde selvfølgelig straks ja tak til udfordringen, da HANSENBERG kontaktede os for at høre, om vi var interesserede i at bidrage med opgaver og så videre til DM i Skills”, fortæller head of design ved Trademark Textiles Davide De Leo.

Han kender i øvrigt en masse til DM i Skills i forvejen, for da HANSENBERGs daværende mediegrafikerelev Vibe Sonne vandt titlen i 2019, var hun i lære hos netop Trademark Textiles.

Davide De Leo er da også helt klar til at levere opgaver og dommerekspertise en anden gang:

”Det vil vi være helt vilde med. Eleverne er mediegrafikerfagets fremtid, og vi vil meget gerne være med til at give dem den oplevelse for livet, som deltagelse i DM i Skills er. Ved at deltage kan de måske også spore sig helt ind på, hvad de helst vil arbejde med i fremtiden”.

”Eleverne er mediegrafikerfagets fremtid, og vi vil meget gerne være med til at give dem den oplevelse for livet, som deltagelse i DM i Skills er. Ved at deltage kan de måske også spore sig helt ind på, hvad de helst vil arbejde med i fremtiden”, siger Davide de Leo fra Trademark Textiles.

Davide de Leo fulgte med i, hvad deltagerne producerede, da han lørdag var dommer ved DM i Skills.

Superfed oplevelse

For der er mange muligheder inden for mediegrafikerfaget. For eksempel er Nicklas Mailund fra HANSENBERG i lære ved reklamebureauet Superego i Horsens. En læreplads, som han fuldstændig målrettet er gået efter, siden han i 9. klasse var i praktik i virksomheden.

”Vi arbejder med reklame, så det er meget bredt. Blandt andet branddesign, logo, avisannoncer og noget digitalt. Så det er en god blanding af alt visuelt, fortæller Nicklas Mailund, som opnåede en fornem andenplads ved DM i Skills.

”Det har været superfedt at være med. Jeg havde ikke regnet med, at det ville være så fedt. Og opgaveformatet er virkelig godt i forhold til de opgaver fra sidste år, som jeg har øvet mig på. For eksempel tæller pitchen en del, for det er vigtigt at kunne fortælle om de tanker, man har gjort sig om sit produkt”, forklarer Nicklas Mailund.

Næste år foregår DM i Skills i Roskilde i dagene 18.-20. april.


Pressekontakt

For mere information kontakt

Journalist og presseansvarlig
Anne Louise Mikkelsen

alm@hansenberg.dk
Direkte 7932 0583



Brug for hjælp?

phone

Ring

Tlf. 79 32 01 00

dialog

Chat

signup

Tilmeld dig

Læs mere om tilmelding

Del siden